Alle kerken

Geertekerk

gesloten.

gesloten.

De Geertekerk is de jongste van de vier Middeleeuwse parochiekerken in Utrecht. De kerk werd gesticht rond het midden van de 13e eeuw op wat nu het Geertekerkhof is. Ze werd gewijd aan de heilige Gertrudis, die onder meer de beschermheilige van reizigers is. De Geertekerk heeft een bewogen bouw- en gebruiksgeschiedenis achter de rug. De kerk werd in de loop van de eeuwen niet alleen uitgebreid, maar ook meerdere malen met sloop en verkoop bedreigd. Uiteindelijk zette het verval zodanig door dat de kerk na de Tweede Wereldoorlog geen dak meer had en er planten in het interieur groeiden. De Remonstrantse Gemeente kocht de ruïne in 1954 en liet het met een grootschalige restauratie in de jaren 1954-1956 in ere herstellen.

Lees alles over de geschiedenis en het kerkgebouw

Bezienswaardigheden

Locatie en route