Catharinakathedraal

Terugblik vrijwilligerslezingen

17 juni 2022

Dit zomerseizoen stonden er weer twee lezingen voor onze vrijwilligers op de planning. René de Kam, conservator van de tentoonstelling ‘De Gezonde Stad’ in het Centraal Museum, gaf op 17 juni een lezing in de Jacobikerk. Naast leuke achtergrondinformatie over de tentoonstelling, vertelde René onder andere dat het idee dat het in de middeleeuwen slecht gesteld was met de hygiëne en gezondheid van de inwoners van Utrecht, niet klopt. De echt slechte tijd in de stad was juist de 19e eeuw.

Ook stond er op 25 augustus weer een lezing van Marlies van Leeuwen op het programma. Deze keer ging het over de symbolen die horen bij afbeeldingen van Christus, zoals de lelie, de regenboog en de schedel. Wist je dat je bij een schilderij eigenlijk een horizontale en verticale lijn moet trekken over de afbeelding. Het maakt daarbij een groot verschil of een symbool boven of onder de lijn staat. Marlies gaf hierbij voorbeelden van kunstwerken in de KKU kerken. Na afloop konden de vrijwilligers bijkletsen onder het genot van een kop koffie.