Alle kerken

Janskerk

gesloten.

gesloten.

Rond het midden van de 11e eeuw liet bisschop Bernold de Janskerk bouwen. Deze romaanse zuilenbasiliek, gewijd aan Johannes de Doper, werd opgetrokken uit tufsteen en functioneerde als kerk voor het kapittel van Sint Jan. Het schip met zijbeuken is nog veelal 11e-eeuws, het koor en de kapellen werden in de 16e eeuw in gotische stijl verbouwd. Van oorsprong had de kerk twee torens, maar die zijn in de loop van de tijd verdwenen. De westgevel werd na sloop van de tweede toren in 1682 voorzien van een nieuwe, barokke gevel in baksteen. Het lichte en ingetogen interieur van de Janskerk bestaat onder meer uit laat 15e-eeuwse koorbanken, een graftombe (1465) en een beschilderde grafkelder (1563). Een van de deuren in het koor is een voorbeeld van optisch bedrog.

Lees alles over de geschiedenis en het kerkgebouw

Bezienswaardigheden

Locatie en route